Narrativ pædagogik
Fuglen og tilgangen Narrativ Pædagogik.
Den narrative pædagogiske tilgang:
På Fuglen arbejdes der kontinuerligt på at skabe de bedste udviklingsmuligheder for den unge. Nærhed, omsorg og respekt er nogle af de begreber, som bliver vægtet særdeles højt. Ud fra disse understøtter Fuglen den unges muligheder for at skabe sig et fundament hvorpå den unge i trygge rammer og omgivelser, kan arbejde med sine udfordringer, og derigennem skabe sig hensigtsmæssige handle- og adfærdsmønstre.
I den forbindelse har Fuglen fokus på den unges egen fortælling.
Vi bruger på Fuglen tilgange, hvor vi igennem strukturerede samtaler, kontinuerlig evaluering og motivationsarbejde, tilstræber at optimere den unges egen opfattelse og selvbillede, for ideelt at ændre den unges egen fortælling. Ydermere at gå fra et negativt narrativ til et positivt narrativ.
For at kunne skabe en fornyet tro på sig selv og sine kompetencer, er det essentielt, at den unge bliver mødt med ’den gode fortælling’. Endvidere at den unge bliver mødt med en anerkende og positiv tilgang i det daglige.
Resultatet af dette er en fornyet habitus, hvori den unges integritet bliver stærkere og mere positiv, og i sidste ende optimerer forudsætningerne for nye hensigtsmæssige mestringsstrategier.